MifMiG is nieuw. Niemand kent die rare naam nog. Hoe zorgen we er voor dat het nieuwe Maak & Innovatie Festival dat zaterdag 9 november in Hoogezand wordt gehouden een succes wordt? Hoe trekken we leuke, inspirerende makers om zich te presenteren?

Marketing, natuurlijk! Maak reclame!

Okay, maar wat gaan we dan vertellen? Wat kunnen we al vertellen? Wat mogen we al vertellen? Hoe gaan we het vertellen? Hoe presenteren wij MifMiG?

Je kunt natuurlijk draaiboeken uit de kast trekken. Kijken hoe anderen het gedaan hebben. Waarom zou je het wiel opnieuw uitvinden? Dat gaan we dus ook zeker niet doen.

Er zijn wereldwijd heel veel succesvolle maakfestivals. En dichtbij ook. We worden uitstekend geholpen door de mensen achter Maakfestival Groningen. Geheel belangenloos hebben ze ons geadviseerd. Tips gegeven. En hun draaiboeken gedeeld. Waarvoor meer dan hartelijk dank!

We hebben op de websites en social mediakanalen van diverse MakerFaire festivals gekeken. Heel inspirerend. Veel leuke ideeen. Daar kunnen we op MifMiG zeker iets mee. Maar tegelijkertijd beseffen we ons dat wij geen MakerFaire festival organiseren. Hoogezand is geen NewYork, Tokyo, Hannover of Wenen. En ook geen Eindhoven.

MifMIG moet een eigentijds festival voor de gemeente Midden Groningen worden. We richten ons op de toekomst en uitdagingen van deze gemeente. Aan welke uitvindingen wordt in Midden Groningen gewerkt? En aan welke uitvindingen zouden bedrijven in Midden-Groningen eigenlijk moeten meewerken? Wat is de rol van de overheid daarbij? En hoe kunnen we het onderwijs erbij betrekken?

MakerFaire tentoonstellingen tonen wereldwijd hoe makers het bedrijfsleven inspireren kunnen. Eenvoudige hobbyprojecten zijn vaak een afspiegeling van vraagstukken waar in grote en kleine bedrijven mee geworsteld wordt. De creativiteit van een maker wordt niet gehinderd door bedrijfspolitiek. Makers kunnen onafhankelijk vrij denken.

Neem nou deze crepemachine die in Wenen werd gepresenteerd op de MakerFaire Vienna.

Men neme een oude platenspeler. Monteer een ronde bakplaat op de draaitafel… Afijn. De video spreekt voor zich.

En dan asocieer je met plaatselijke bedrijven in Midden-Groningen. Welk bedrijf zou je kunnen verbinden met een crepemachine? Is er een maker in de regio die een crepemachine of iets soortgelijks heeft gemaakt of zou kunnen maken voor MifMiG?

Crepes zijn populair in het buitenland. Je komt ze op alle straathoeken, festivals en markten tegen. In Nederland zie je de flinterdunne pannenkoekjes nauwelijks. Waarom eigenlijk niet? Maar dat ter zijde.

Asocieer verder. Wie maakt er in Midden-Groningen flinterdunne deegproducten?

We naderen het einde van het jaar. MifMiG vindt op zaterdag 9 december plaats. Vlak voor de Kerst. Vlak voor Oud & Nieuw…

Inderdaad! Kniepertjes van Vegter’s Banket uit Hoogezand.

In de fabriek van Vegter worden momenteel bijna 500 kniepertjes per minuut gebakken. En de machine die daarvoor gebruikt wordt verschilt niet eens zoveel van de crepemachine die een maker in Oostenrijk heeft gebouwd.

Maar MifMiG is een Maak & Innovatie Festival. We willen meer dan maken. We willen tonen welke overeenkomsten er zijn tussen makers en innovatieve ondernemers in de regio.

Hoe innovatief is eigenaar Gert Vegter van Vegter’s Banket eigenlijk? De kniepertjes en rolletjes zijn een traditie in het Noorden. Daar is toch niets nieuws aan?

Toch. Als het familiebedrijf wil overleven dient er nagedacht te worden over productinnovaties. Variaties op kniepertjes en rolletjes. Aansluiting vinden bij de jeugd. En creatief oplossingen bedenken als onverwachts problemen opduiken waar je nooit over nagedacht had voordoen.

Sinds een aantal jaren zitten er slagroomspuitmondjes bij de rolletjes van Vegter. Een noodgreep die noodzakelijk werd omdat de fabrikanten van slagroombussen plots een nieuwe spuitmond op de markt brachten. Een nieuwe spuitmond die problemen oplevert als je slagroom in de rolletjes wilt spuiten. En dat doen mensen die rolletjes eten graag.

Gert Vegter bedacht een list. Er moest een nieuw spuitmondje worden ontwikkeld. En daarvoor gebruikte hij in 2010 al een voor veel ondernemers destijds nog nieuwe techniek die je zeker niet bij een banketbakker verwacht. Een 3D-printer. Met die 3D-printer werden nieuwe spuitmondjes geprint die op iedere slagroombus passen. Nadat dat gelukt was werd er een mal gemaakt waarmee een fabrikant de nieuwe spuitmond in grote oplagen kan fabriceren.

De cirkel is rond. Inmiddels zijn 3D-printers heel normaal en verder ontwikkeld. Tijdens MifMIG tonen we hoe je met de 3D printer van de bibliotheek in Hoogezand zelf een spuitmondje kunt maken. We laten bedrijven zien hoe zij ook gebruik kunnen maken van de openbaar toegankelijke 3D-printer in het E-Lab van de bibliotheek in het Kielzog.

Het E-Lab van de bibliotheek wordt inmiddels gebruikt door het onderwijs in Hoogezand. Kinderen weten al meer van deze techniek dan menig ondernemer.

We laten tijdens het festival ook zien hoe er bij Vegter gewerkt wordt aan nieuwe productinnovaties. Wat dacht je van gezonde lekkere groentenwafeltjes? En hoe kunnen jongeren verleid worden om een nieuwjaarsparty te vieren met modern gevulde nostalgische rolletjes?

Oh ja, en we hebben ook een maker gevonden die een variant op de crepemachine heeft gemaakt.

Ondertussen zijn de eerste posters voor MifMiG klaar. Direct na de gemeenteraadsverkiezingen begint onze campagne. In heel Midden-Groningen zullen grote A0-reclameborden verschijnen. Met daarop een deel van het programma in korte trefwoorden.

De reclame wordt inmiddels getoond op de beeldschermen in het Kielzog en binnenkort ook op de beeldschermen in winkelcentrum De Hooge Meeren.

Volg MifMiG.nl of onze social media kanalen op Twitter, Facebook en Instagram. Wij onthullen dagelijks meer over het programma. En we staan open voor ideeen. Heb jij een goede tip voor ons? Bel, mail, tweet of reageer op Facebook of Instagram.

Spring naar werkbalk